CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - ferie
Christian Petersen - flytteferie
Martin Nielsen - feriefridag
FRA MEDIER
Samskip buldrer frem med tidligere Mærsk-direktør i chefstolen
Michael Hassing har i et lille år været chef for den islandske logistikoperatør Samskip, som har store globale ambitioner. Hassing har en fortid som direktør for Mærsk UK og Irland. Samskip er en fusion af 7-8 selvstændige transportoperatører som tilsammen har etableret Europas måske mest konkurrencedygtige netværk med transportløsninger til containere på skib, flodpramme, tog eller lastbiler. Der er 1400 ansatte i 23 lande. Kompetencen er at flytte containere fra et punkt til et andet, og ikke blot fra havn til havn. Organisationen er trimmet og IT-løsninger optimeret i en fælles platform. Hassing mener den islandske virksomhedskultur sammensmelter det bedste fra alle verdener.
Væksten i Samskip skal sikres gennem bl.a. patenterede løsninger med særlige containere som udnytter landtransportmuligheder og returudnyttelse bedre. Virksomheden har særlig store kompetencer og markedsandele når det gælder fiskeprodukter.
Børsen, 20/6, side 10-11 og bagside.
Storspekulation i megahavne
Der er både politik og voldsomme kapitalinteresser som sammensmeltes på kryds og tværs i udviklingen af verdens mest dynamiske havne. Singapore er for tiden i en slags defensiv til sammenligning med f.eks. den nærliggende Tanjung Pelepas i Malaysia. Mærsk har således flyttet en del aktiviteter til Malaysia, og det er åbent hvad der sker når den nuværende kontraktperiode med Singapore udløber om få år.
Mærsk styrker også fortsat investeringerne i Kina bl.a. i Tianjin Port hvor APM terminals indgår i et joint venture med flere partnere med opkøb af 30% af en containerterminal. Det sker efter at Mærsk for nylig sammen med Cosco Pacific købte 32% af fase to i Shanghais nye megahavn. Den nye havn kan betjene fremtidens kæmpeskibe med 10.000 containerenheder.
Mærsk er via APM Terminals verdens tredje største havneoperatør.
Børsen, 20/6, side 19-20.
Ingen tillid til borgmesteren
Formanden for Bornholms Passagerforening, Erik Pedersen, indikerer at der er tale om bornholmsk skindemokrati når det gælder transportudviklingen til og fra øen. Der er f.eks. ingen hindringer for at omlægge Køge-ruten til Nordhavnen, og det har de kommunale politikere lovet bornholmerne. Alt tyder imidlertid på rævekager som støbes udenfor "Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm", som hverken minister eller kommunalpolitikere tager alvorligt. Alt tyder på at "Villum Clausen" og "Povl Anker" skal erstattes af to nye hurtigfærger, og to nye ro-pax'ere skal indsættes på en fortsættelse af Rønne-Køge-ruten. Det er ikke som "demokratiet" ønsker - mener altså Erik Pedersen.
Bornholms Tidende, 19/7, side 2
Afskedigelse i strid med ligebehandlingsloven
Dom i Østre Landsret 20/2-2006
Sagen drejede sig om en afskedigelse under afholdelse af faders orlov til pasning af sygt nyfødt barn, var omfattet af ligehandlingslovens § 9, og om afskedigelsen i givet fald var i strid hermed og konsekvensmæssig betaling af godtgørelse. Den ansatte var funktionær og tidligere udnævnt til salgschef. Under en bevilget orlov af en måneds varighed blev den ansatte opsagt med henvisning til manglende salgsresultater og ingen tiltro til at der var udsigt til optimal funktionalitet i stillingen.
Danske Sælgere indbragte sagen for ligestillingsnævnet som udtalte, at der var grund til at formode at afskedigelsen var i strid med ligehandlingslovens §9 og fastsatte en godtgørelse på 180.000 kr (6 måneders løn).
Landsretten udtaler i sin kendelse, at arbejdsgiveren ikke har godtgjort at afskedigelsen skyldtes manglende salgsresultater og stadfæster godtgørelsen på 180.000 kr.
Ugeskrift for Retsvæsen, 17/6, p 1603ff
Sagsbehandlingstiden i Arbejdsskadestyrelsen er ikke faldende.
3F bestrider udtalelser fra Arbejdsskadestyrelsens direktør om at sagsbehandlingstiden i 2006 er faldende, uagtet hver fjerde ikke får afgørelse til tiden.